Monday, January 20, 2020


Tupã (also Tupave or TenondeteSpanishTupá) is the name of the supreme god in the Guaraní creation mythȚupa is also the word in the Guaraní language that means "god". Țupa is considered to be the creator of the universe, and more specifically the creator of light. His residence is the Sun.[2]Before the creation of the human race, Țupa wedded the goddess Arasy, the mother of the sky whose home was the Moon. According to the myth, Țupa and Arasy descended upon the Earth one morning after their wedding, and together they created the rivers and the seas, the forests, the stars and all the living beings of the universe. It is said that the location they stood while creating these things was atop a hill in Areguá, a small city in Paraguay near the capital of Asunción.
Țupa and Arasy met through a constellation of stars, and it took them years to find one another.

Creation of human race 

After the creation of all the things in the earth, Țupa set to creating the first human couple on the earth. For his creation, Țupa used a mixture of clay, juice extracted from yerba mate, blood from the Short-tailed Nighthawk, the leaves of several kinds of plants, and finally a centipede. He made a paste of this mixture, using the waters from a nearby spring that would become Lake Ypacaraí. From this paste Țupa created a pair of statues in his image, and left them in the sun to dry and filled them with life. The newly created humans were placed in front of the gods, and the woman was named Sypave (literally "mother of the people") by Arasy, and the man was named Rupave (literally "father of the people") by Țupa.

Personality Țupa was known for his personality. This is how many people remember him. He was a very seductive/sexual god. This led to his many children. Țupa and Arasy counselled the humans to live peacefully, to procreate, and to live in love. Țupa then created the spirits of good and evil, Angatupyry and Tau, and left them to guide the people down one path or another and departed back into the heavens.

INDIA - LOS ORIGINES muy importante e interesante video para nosotros y las culturas de la America del Sur

https://youtu.be/XeM4vguFSmI

Saturday, October 7, 2017

Kultura Chinchorro


Kultura Chinchorro - dr Patrycja Przadka-Giersz

Instytut Archeologii - Uniwersytet Warszawski

12 czerwca 2013

Kultura Chinchorro rozwineła sie w północnym Chile na Atakamie. Jej reprezentanci produkowali narzedzia kamienne, a osady połozone było blisko linii brzegowej. Społecznosc zwiazana była z eksploatacja zasobów morskich. Kamienne i kosciane narzedzia oraz plecionki z bawełny słuzyły jako sieci, do połowów ryb. Jest to pierwszy znany przykład udomowienia bawełny i jej gospodarczego wykorzystania. Kultura znana jest z pierwszych intencjonalnych mumifikacji przeprowadzanych około roku 5000 p.n.e.

Szczytowy rozwój tej kultury nastapił około roku 3000 p.n.e. Z kregu Chinchorro pochodzi 49 odnalezionych intencjonalnie wytworzonych mumii oraz wiele mumii naturalnych. Stanowiskami tej kultury sa m.in. El Morro i Camarones. W Camarones, 100 km południe od Arica, znaleziono mumie dziecka z około roku 3000 p.n.e.
Chinchorro wytworzyli trzy style mumifikacji – czarny, czerwony i styl powlekania błotem. Styl czarny funkcjonował w latach 5000-2500 p.n.e. Czarna barwa pochodziła od manganu, którym pokrywano mumie, zwłaszcza w przypadku mumii dzieci, które zachowywały skóre. Około roku 2500 p.n.e. zaczeło brakowac manganu i styl czarny wyszedł z uzytku. Pojawił sie kolejny styl – styl czerwony, który charakteryzował mumie z okresu 2500-2000 p.n.e. 
Inna cecha wyrózniajaca styl czerwony była maska z uwydatnionymi, zagłebionymi otworami. Otwory na usta i oczy były lekko otwarte, co sprawiało wrazenie czujnosci i niepokoju. Mumie przypominały przedstawienia osób przerazonych. Stylizacja masek moze miec zwiazek z kultem przodków oraz zwyczajem przemawiania przez przodków w trakcie uroczystosci, który był kultywowany w czasach Inków.

Ostatnim stylem mumii kultury Chinchorro były mumie pokrywane glina. Artysci przestali wtedy usuwac narzady z ciał zmarłych, a mumie pokrywane były gruba warstwa gliny i piachu. Glina mocowała mumie do miejsca pochówku. Zwyczaj ten trwał 200 lat, az do upadku kultury Chinchorro. Mumie czarne i czerwone wystawiano na pokaz i wysyłano w podróze, a mumie pokrywane glina były chowane w ziemi. Moze miec to zwiazek z potencjalnym rozwojem chorób.