Educational research into cultural protection of the Andean universal creations in a global context of archaeology and anthropology of architecture
Wednesday, May 6, 2020
Thursday, February 6, 2020
The Archaeology News Network: New finds at Peru's Sechin archaeological site
The Archaeology News Network: New finds at Peru's Sechin archaeological site: Archaeological excavations at Sechin complex in Casma have led to the discovery of five conical adobes, which are at least 4,000 years old....
The Archaeology News Network: Mosaic X-rays reveal Peruvian mummy mysteries
The Archaeology News Network: Mosaic X-rays reveal Peruvian mummy mysteries: Western researchers, including two undergraduate students, have become pivotal players in developing a mobile X-ray protocol that could tra...
The Archaeology News Network: 3,500-year-old friezes discovered at Huaca Garagay...
The Archaeology News Network: 3,500-year-old friezes discovered at Huaca Garagay...: Lima Municipality archaeologists have found 3,500-year-old high relief polychrome friezes —similar to those of Chavin de Huantar— at Huaca ...
Monday, January 20, 2020
Tupã (also Tupave or Tenondete; Spanish: Tupá) is the name of the supreme god in the Guaraní creation myth. Țupa is also the word in the Guaraní language that means "god". Țupa is considered to be the creator of the universe, and more specifically the creator of light. His residence is the Sun.[2]Before the creation of the human race, Țupa wedded the goddess Arasy, the mother of the sky whose home was the Moon. According to the myth, Țupa and Arasy descended upon the Earth one morning after their wedding, and together they created the rivers and the seas, the forests, the stars and all the living beings of the universe. It is said that the location they stood while creating these things was atop a hill in Areguá, a small city in Paraguay near the capital of Asunción.
Țupa and Arasy met through a constellation of stars, and it took them years to find one another.
Creation of human race
After the creation of all the things in the earth, Țupa set to creating the first human couple on the earth. For his creation, Țupa used a mixture of clay, juice extracted from yerba mate, blood from the Short-tailed Nighthawk, the leaves of several kinds of plants, and finally a centipede. He made a paste of this mixture, using the waters from a nearby spring that would become Lake Ypacaraí. From this paste Țupa created a pair of statues in his image, and left them in the sun to dry and filled them with life. The newly created humans were placed in front of the gods, and the woman was named Sypave (literally "mother of the people") by Arasy, and the man was named Rupave (literally "father of the people") by Țupa.
Personality Țupa was known for his personality. This is how many people remember him. He was a very seductive/sexual god. This led to his many children. Țupa and Arasy counselled the humans to live peacefully, to procreate, and to live in love. Țupa then created the spirits of good and evil, Angatupyry and Tau, and left them to guide the people down one path or another and departed back into the heavens.
Saturday, October 7, 2017
Kultura Chinchorro
Kultura
Chinchorro - dr Patrycja Przadka-Giersz
Instytut Archeologii - Uniwersytet Warszawski
12 czerwca 2013
Kultura Chinchorro rozwineła sie
w północnym Chile na Atakamie. Jej reprezentanci produkowali narzedzia
kamienne, a osady połozone było blisko linii brzegowej. Społecznosc zwiazana
była z eksploatacja zasobów morskich. Kamienne i kosciane narzedzia oraz
plecionki z bawełny słuzyły jako sieci, do połowów ryb. Jest to pierwszy znany
przykład udomowienia bawełny i jej gospodarczego wykorzystania. Kultura znana
jest z pierwszych intencjonalnych mumifikacji przeprowadzanych około roku 5000
p.n.e.
Szczytowy
rozwój tej kultury nastapił około roku 3000 p.n.e. Z kregu Chinchorro pochodzi 49
odnalezionych intencjonalnie wytworzonych mumii oraz wiele mumii naturalnych.
Stanowiskami tej kultury sa m.in. El Morro i Camarones. W Camarones, 100 km
południe od Arica, znaleziono mumie dziecka z około roku 3000 p.n.e.
Chinchorro
wytworzyli trzy style mumifikacji – czarny, czerwony i styl powlekania błotem. Styl czarny funkcjonował w latach 5000-2500 p.n.e. Czarna barwa pochodziła od manganu, którym pokrywano mumie, zwłaszcza w przypadku mumii dzieci, które zachowywały skóre. Około roku 2500 p.n.e. zaczeło brakowac manganu i styl czarny wyszedł z uzytku. Pojawił sie kolejny styl – styl czerwony, który charakteryzował mumie z okresu 2500-2000 p.n.e.
Inna cecha
wyrózniajaca styl czerwony była maska z uwydatnionymi, zagłebionymi otworami. Otwory
na usta i oczy były lekko otwarte, co sprawiało wrazenie czujnosci i niepokoju.
Mumie przypominały przedstawienia osób przerazonych. Stylizacja masek moze miec
zwiazek z kultem przodków oraz zwyczajem przemawiania przez przodków w trakcie
uroczystosci, który był kultywowany w czasach Inków.
Ostatnim
stylem mumii kultury Chinchorro były mumie pokrywane glina. Artysci przestali wtedy
usuwac narzady z ciał zmarłych, a mumie pokrywane były gruba warstwa gliny i
piachu. Glina mocowała mumie do miejsca pochówku. Zwyczaj ten trwał 200 lat, az
do upadku kultury Chinchorro. Mumie czarne i czerwone wystawiano na pokaz i
wysyłano w podróze, a mumie pokrywane glina były chowane w ziemi. Moze miec to
zwiazek z potencjalnym rozwojem chorób.
Subscribe to:
Posts (Atom)